MaMa~MuJaHiDaH~~My BrEaStFeEdInG mEMoRyZZZ

Tuesday 30 April 2013

stok EBM december

agak lama jugak post mama ni duduk dalam draft..mama betul2 lupa..ingatkan mama da post ni ...huhu
ini adalah stok ebm mama time bulan december..mama wrap ikut idea mama iman seperti dalam entri ini
mama nak wrap wrap wrap ebm shareef....



november stock

december stock



cuma bezanya mama wrap guna plastik tahan panas tuk bungkus kari tu ...bukan guna plastik wrap hehe





actually ini adalah di antara stok frozen ebm mama yang terakhir...mama packing cantik2 dan angkut separuh ebm ni ke Kuala Lumpur tempoh hari,dan mama habiskan di sana...mama simpan dalam ice case warna putih untuk ikan tue..letak ais batu banyak2 dan tabur garam atas..en.hubby yang tolong packing kan..dan mama bawak sebagai hand lugage...
Alhamdulillah,susu tak cair ..masih beku..
mama kasi untuk syamim dan shareef...
lepas tue mama da tak simpan ebm dalam freezer dah,,
mama perah dan simpan dalam chiller sahaja..sebab mama tahu susu yang dibekukan akan kehilangan sebilangan nutriennya...
mama bukan ibu berkerja yang perlu kumpul stok banyak2 pun kan hehe...
so better bagi shareef yang fresh dan chilled ebm ....

itu sahaja 
sekian








6 comments:

  1. Salam sis, harap perasan komen ni.

    Nak mintak pandangan sikit.. sy sedang menunggu hari, anak pertama dan bekerja dari rumah shj. Belum ada pengalaman BF semua tapi dah mempersiapkan minda. Persoalan2 yg berlegar di fikiran saya:

    1. Perlukah saya dapatkan BP sekarang? Saya baca byk komen BP ketika waktu pantang tu perlu sbb masa tu susu mencurah2 dan akan jadi bengkak susu kalau tak dikosongkan.
    2. Jika saya dapatkan BP sekarang, patut tak saya beli juga storage bag tu (memandang ramai yg komen bag lebih mudah/jimat ruang)? Berapa paket yang perlu (beli byk sekali jimat skt)? Saya plan kalau nak beri anak EBM pun melalui cawan, bukan botol jadi rasanya saya tak perlu beli botol pun kan?
    3. Perlu tak saya buat frozen stock banyak2 sbb nak dekat bulan puasa ni? Mula2 saya fikir bekukan semua stok saya, tapi bila baca entry sis yang ini membuatkan sya berfikir semula.. apa kaedah yang terbaik ya? Jangka pendek dan panjangnya?
    4, Boleh sis share pengalaman menyusukan bulan Ramadhan? Kalau DF siang hari penat tak badan? Atau sis cuma DF waktu malam dan siangnya bagi EBM?

    Pandangan dan nasihat dari sis sangat2lah saya hargai. TIA. :)

    ReplyDelete
  2. hi...selamat berkenalan..terima kasij kerana sudi komen dan bertanya..
    pertama sekali saya nak ucapkan tahniah kerana telah memilih untuk menyusukan bayi dengan susu ibu.
    jawapan
    1-sudah tentunya sis perlu sediakn bp dari sekarang dan bukannya selepas melahirkan.kita mesti sedia bp awal2 sebab jika kita rajin mengepam sejak dari dalam pantang lagi,insha Allah susu akan membnyak sehingga baby 6 bulan.
    lebih kerap kita mengepam,lebih banyak susu dihasilkan.lagipun dalam pantang ada kalanya baby menyusu sekejap dan tidur,so masa itu kita mesti pam supaya stimulate breast untuk menghasilkn susu.jika kita biarkan breast penuh,signal akan dihntr ke otak mengatakan susu cukup,dgn itu automatik susu mengurang.
    lagi satu,breast agak engorged kalau awal pagi,dan baby menyusu sedikit shaja sebab perut yg masih kecil.kita mesti rasa tak selesa.bila ada pam,kita bole kosongkan breast dan jugak kumpul stok.
    2-sudah semestinya kita harus membeli storage bottle @ plastik untuk menyimpan susu perahan kita.yes,better beli yang plastik sebab jimat ruang dan senang digunakan.
    jika memang tak ada idea nak beri guna botol,better tak payah belilah.memandangkan sis housewife,bole DF dan guna picagari.
    sebenarnya penggunaan botol susu di masa awal kelahiran bole mnyebabkan keliru puting.
    3-yes dear,kenala kumpul stok banyak2 jika berniat nak puasa di bulan Ramadhan ( ibu menyusu bole meninggalkan puasa tapi wajib mengnqada)..saya sekarang pun kumpul stok juga untuk ramadhan :)
    4-saya tak bole jawab soalan nih sebab tak ada pengalaman lagi.tapi berdasarkan pengalamn kakak dan mak saya,mereka kata agak haus jika menyusukan anak sewaktu berpuasa.bnyak susu pulak bergantung dengan cara pemakanan kita..

    saya harap,jawapan2 saya di atas dapat membantu dan mendorong sis untuk BF baby sis nanti.tenkiu dear :)

    ReplyDelete
  3. lupa nak jawab,saya beli storage bag 3 kotak sahaja dear...kalau sis rasa cukup ok la,nanti da abes bole beli lagi.jangan beli byk2 sebab takut membazir...lagipun kita housewife sja kan..hehe

    ReplyDelete
  4. Oh terima kasih banyak2 sis sebab sudi luangkan masa menjawab soalan2 saya. Sangat2 terharu dan menghargainya. Saya dah pun order BP Avent (preloved :)). InshaAllah untuk permulaan nak cuba guna bekas dadih dulu utk simpan stok (sbb boleh guna 3kali), storage bag akan menyusul kemudian (tunggu harga terbest hehe). Apapun terima kasih atas ilmu yang dikongsikan. Sangat2 membantu. Moga Allah membalas sis dengan kebaikan yang banyak, ameen. :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. sama-sama sis..saya pun happy jugak sebab ada jugak pambaca blog saya yg tak seberapa nih..sama la sis,saya pun guna bekas dadih jugak sewaktu dalam pantang..lepas tu baru tukar ke plastik storage...pilihan yang sangat baik bila sis nak try manual Avent bp..actually saya dlm pantang mmg guna manual jugak.bgi pendapat saya better guna manual pump sewaktu bru habes bersalin drpda guna letrik..sebab nak biasakan dulu cik B tu kena pump kan..dan manual Avent antara yang terbaik (biarpun saya belum try )...insha Allah dalam dua hari ni ada member nak pinjam kan saya Avent,ada msa saya tulis entri review ye...semoga sis dipermudahkan bersalin nanti ,bykkan baca doa nabi yunus,dan bykkan berjalan..smoga semua berjlan dengan lancar...
      selamat menempuh alam BF jugak..jgn lupa bgitaw saya kalau sis sudah selamat melahirkan ye..
      terima kasih atas doa tu :) terharu...

      Delete