MaMa~MuJaHiDaH~~My BrEaStFeEdInG mEMoRyZZZ

Monday, 22 April 2013

MY BREASTFEEDING JOURNEY PART #14- POWER PUMPING

ASSALAMUALAIKUM........

sedih,kecewa dan menyesal...itula yang mama rasa bila bagi shareef fm..tapi tak per..mama bukan bagi benda tak baik untuk anak mama...mama bagi supaya shareef sentiasa sihat walafiat...


sejak shareef minum fm tempoh hari,susu agak merudum juga...jika kurang demand so kurang jugak la supply ye..bila shareef kurang menyusu dengan mama,production pun kurang jugak..biarpun mama pam,tapi tak sama dengan direct feeding...shareef menyusu fm dalam 2-3 kali sehari..masa lain mama df dan bagi ebm dalam botol jugak..mama da tak simpan2 stok ni...sebab shareef pun macam da tak suka frozen ebm...


susu merudum ? apa nak buat ?..mama terus ingat Power Pumping (PP)



Apa itu Power Pumping?

Power Pumping adalah satu teknik mengepam susu ibu yang boleh meningkatkan penghasilan susu ibu. Teknik mengepam guna cara Power Pumping ni adalah sama seperti kita mengepam selalu. Tapi, ada teknik dan cara perlaksaan yang special bila kita mengepam menggunakan teknik Power Pumping ini. Ideanya adalah untuk meniru gaya bayi menyusu dan secara tak langsung akan meningkatkan hasil susu ibu yang di pam oleh ibu.


Siapa Perlu Buat Power Pumping?


1- Ibu yang kekurangan susu - Kekurangan susu adalah berpunca daripada pelbagai faktor. Period, perubahan hormon, emosi ibu terganggu dan lain-lain.

2- Ibu yang menyusukan anak angkat - Teknik Power Pumping digunakan untuk merangsang susu keluar.
3- Ibu yang ingin relaktasi / menyusukan semula anak yang telah berhenti menyusu susu ibu.

Macam Mana Nak Buat Power Pumping?


Jika anda menggunakan Single Pump: Pam breast kanan selama 10minit kemudian tukar pam breast kiri pula 10minit dan bertukar semula ke breast kanan 10minit dan begitulah seterusnya untuk kedua-dua breast selama 1jam.


Jika anda menggunakan Double Pump: Pam kedua-dua belah breast secara serentak selama 10minit. Kemudian rehat atau stop pam 10minit dan sambung semula pam kedua belah breast 10minit dan rehat semula 10minit. Teruskan sehingga 1jam.


Saranan Waktu Mengepam?


Seelok-eloknya pam pada waktu malam menjelang ke subuh. Ini kerana..pada waktu ini hormon untuk penghasilan susu adalah tinggi.


Berapa Lama Tempoh Nak Dapatkan Hasilnya?


Pertama sekali..kita perlu ingat bahawa bukan sekali buat Power Pumping terus susu mencurah penuh botol 5oz. Kita perlu sabar dan konsisten buat Power Pumping. Sekurang-kurangnya satu minggu kita akan dapat hasil yang menakjubkan. Walaupun pada hari pertama mengepam kita hanya dapat beberapa titis susu ataupun hanya mengepam angin semata-mata, tapi teruskan juga mengepam dan teruskan buat Power Pumping selama seminggu sekurang-kurangnya. Paling elok jika kita buat Power Pumping pada masa yang sama setiap hari selama seminggu. Kerana susu akan di demand pada masa yang sama. Demand semakin kerap dan semakin banyak. Yakinlah Allah akan membantu kita yang ikhlas ingin memberikan yang terbaik untuk anak kita. Banyakkan berdoa. InsyaAllah...


mama mula ber PP ni sejak mama rasa susu mama agak kurang...

shareef mesti tak puas kalau menyusu,dan kalau pam pun mama dapat tak lebih dari 2 oz(biasa bole dpt sehingga 8 oz untuk dua2)
hari ni hari ke-5 mama ber PP..
setiap malam pukul 12 hingga 1 pagi..time shareef nyenyak tidur...
hari pertama dan kedua tak de LDR langsung selama sejam pam tu,mybe disebabkan mama fikir @ risau sgt tentang susu..hehe
tapi malam seterusnya mama dapat 6-8 oz
Alhamdulillah.....


selain ber PP,mommys mesti tick box di bawah ni..




1) Jangan panik atau stress kerana kedua2 perkara berikut merupakan antara penyumbang kepada peningkatan kemerosotan penghasilan susu.


2) Tingkatkan jumlah pengepaman walaupun setiap pengepaman hanya menghasilkan susu yang tersangat sedikit atau titik2 susu.


3) Make sure setiap pengepaman selesai dengan pengosongan payudara (cara terbaik adalah dengan cara memicit2 di keliling payudara secara perlahan).


4) Jangan sekali2 terus mengambil jalan keluar dengan menggunakan susu formula (melainkan benar2 perlu) kerana apabila ada jalan mudah, maka si ibu tidak akan bersungguh2 utk memperbanyakkan susunya semula.-macam mama


5) Cuba cari masalah utama akibat dari kekurangan susu yang berlaku (Cth kerap terskip jadual mengepam, kurang mengepam, stess dll). Apabila kita dapat kenal pasti punca maka mudahlah kita mengatasinya...(Contoh: Jika kita kerap terskip jadual megepam, maka kaedah seperti power pumping atau menyusun semula jadual pengepaman boleh di lakukan semula).


6) Periksa diet harian anda samada ada sebarang kekurangan dalam pola pemakanan yang mungkin mempengaruhi jumlah pengepaman..(Contoh jika kurang protein, tambahkan pemakanan yang berasakan protein ke dalam menu harian)


7) Pastikan setiap pengepaman dan pam yang di gunakan benar2 selesa untuk tubuh anda - ( pam yang selesa memang mempengaruhi jumlah penghasilan susu).


8) Sekiranya anda masih memerlukan bantuan, sila hubungi pakar laktasi yang berdekatan untuk membantu situasi kalian.


9) Amalkan surah2 al kauthar atau zikir seperti Ya Matin bagi menenangkan jiwa dan permohonan secara berterusan dari Yang Maha Esa.


10) Perkara yang paling penting, JANGAN SEKALI2 BERPUTUS ASA dan sentiasa percaya bahawa setiap masalah yang timbul, ada jalan keluarnya...



Dan setelah semua perkara ini di lakukan, rajin2kan diri bangun di waktu tengah malam melakukan solat hajat dan mohon bersungguh2 agar Allah tidak menarik kembali nikmat menyusukan anak yang telah di berikan kerana hanya dengan keizinannya semua yang kita mohon akan di kabulkan.



sekian