MaMa~MuJaHiDaH~~My BrEaStFeEdInG mEMoRyZZZ

Wednesday 29 May 2013

Gigih kumpul stok untuk Ramadhan

hello mommys..pembaca blog mama yang dikasihi....

tinggal beberapa minggu sahaja lagi bulan Ramadhan akan tiba...
semua mesti sibuk nak mengganti puasa..mama pun sama la..
nak ganti puasa dan nak kumpul stok jugak...mama takut susu merudum nanti kalau puasa....

mama ada ganti puasa..tapi tak sampai setengah hari taw...entah napa rasa amat lapar dan haus..Astaghfirulahulazim..maaf kan hamba mu ini Ya Allah...memang mama rasa tak tahan..mama berbuka pukul 11 pagi...

actually hukum puasa / ganti puasa bagi ibu hamil @ menyusu adalah seperti berikut..

Merujuk di dalam kitab Fiqhul Manhaji jilid pertama di bawah tajuk ibadat dan pecahannya, berbukanya ibu yang hamil dan menyusukan anak terbahagi kepada dua : 
Berbuka kerana bimbang kesihatan dirinya akan terjejas.
Berbuka kerana bimbang kesihatan anaknya. 

Sekiranya ibu itu berbuka puasa kerana takut berlaku kemudharatan pada dirinya disebabkan puasanya itu, maka wajib bagi ibu itu untuk qodo' puasanya sahaja sebelum tibanya Bulan Ramadhan yang akan datang. Berdasarkan hadith yang diriwayatkan oleh At Turmuzi (715) dan Abu Daud (2408) dan selainnya, dari Anas Al Ka'bi radiallahu anhu, telah berkata Rasulullah S.A.W : sesungguhnya Allah S.W.T telah mengangkat puasa orang yang bermusafir (dibolehkan berbuka) dan telah mengurangkan solatnya (boleh diqosorkan solatnya itu), dan diangkat puasa(boleh berbuka) orang yang hamil dan menyusukan anaknya.
Maksud mengurangkan solat ialah memberi kelonggaran mengurangkan rokaat solat dan adapun yang dimaksudkan dengan diangkat puasa bagi ibu yang hamil dan menyusukan anaknya itu ialah dibenarkan berbuka dengan menggantikan puasanya itu.

Sekiranya ibu itu berbuka kerana bimbang kesihatan anaknya dan takut kandungannya gugur jika dia berpuasa, ataupun takut susunya akan berkurangan dan membahayakan anaknya, maka wajib bagi ibu itu untuk berbuka dan qodho' puasanya itu dan dikenakan fidyah iaitu bersedekah satu cupak dari makanan asasi bagi hari yang dia berbuka.
Masalah yang sama dengan masalah ini ialah orang yang terpaksa berbuka puasa untuk menyelamatkan nyawa orang lain yang diancam kecelakaan, maka wajib bagi orang itu untuk menggantikan puasanya dan bersedekah dengan satu cupak makanan.

Di riwayatkan oleh Abu Daud daripada Ibnu Abbas R.A mengenai ayat 184 surah Al Baqaroh mafhumnya : 
"Dan wajib ke atas orang-orang yang tidak berdaya berpuasa (kerana tua dan sebagainya) membayar fidyah dengan memberi makan orang-orang miskin"

Beliau berkata : "Ayat ini sebagai rukhsah (keringanan) bagi lelaki dan wanita yang terlau tua, kedua-duanya tidak mampu berpuasa lalu mereka berbuka. Mereka hendaklah memberi makan kepada orang miskin bagi setiap hari yang ditinggalkannya itu. Ayat ini juga merupakan rukhsah bagiwanita hamil dan sedang menyusukan anak sekiranya mereka bimbang (terhadap anak mereka), mereka boleh berbuka dan hendaklah memberi makan fakir miskin".

mama tinggalkan puasa di Ramadhan yang lepas ,sewaktu mengandung shareef 8 bulan...selama 7 hari..sebabnya? mama sesak nafas sebaik sahaja berbuka puasa..sesak nafas yang agak teruk juga la..memang tak bole bernafas..mama warded lagi 1 malam..hehe...

so,insha Allah,..dalam masa terdekat mama nak try lagi puasa..mybe mama tak cukup makan sahur ..so,kali ni nak makan banyak2 time sahur..kikikikiki...

ini hasil mama kumpul guna Ardo comel...



 ada 3 oz.ada 4 oz


ready to freeze !

4 paket simpan stok..1 botol simpan di chiller untuk shareef minum..
misi mama nak dapatkan 60 paket ebm ..setiap paket minimum 4 oz...setakat ni mama da kumpul dalam 10 paket....50 paket lagi !!!
doakan mama semoga berjaya...mama nak puasa penuh Ramadhan tahun ni!...memandangkan cik P tak datang2 mnjenguk..so smoga berlarutan sehingga bulan puasa nanti..kikikikiki

jadual pam mama tak menentu sebab,sekejap2 shareef akan DF..so mama pam bila ada masa ..terutamanya sewaktu shareef tido..mama buat projek..hihi

sekian.

No comments:

Post a Comment