MaMa~MuJaHiDaH~~My BrEaStFeEdInG mEMoRyZZZ

Thursday, 31 October 2013

MY BREASTFEEDING JOURNEY PART #16 ~~~ RELAKTASI

salam readers yang di kasihi..dengan dukacita mama akan ceritakan mengapa mama dalam proses relaktasi sekarang....

sebenarnya mama telah berhenti mnyusu shareef sejak sebulan yang lalu,,,sebabnya ???
DIET !
Yes,mama buat diet Atkins...boleh google tentang diet ni atau boleh je baca DI SINI
anda akan faham diet yang mama buat sehingga terpaksa berhenti mnyusukan shareef..sungguh sedih..huaaaa rasa nak nanges !!!

mama tak sanga diet tu boleh buat kan susu mama merudum teruk dan shareef jatuh sakit sebb kekurangan nutrisi,,sebb shareef pun sekarang dah tak makan macam dulu,,so mcm mna?
makan pun tidak,susu pun tidak berkhasiat??

shareef mengalami penurunan berat bdan sejak mama amalkan atkin..actually mama pun turun jugak berat dalam -+ 3 KG selama 5 hari buat diet ni..
shareef mnyusu macam biasa,,
tapi berat shareef menurun juak dri 8.9 KG ke 8.2 KG...sedikit ja..tapi cukup mmbuatkan mama mnyesal sungguh buat diet tu....
shareef nampak kurus sagt dan tak bermaya..memndangkan die belajar berjalan..so selalu sangat jatuh plak,.,,susu mmg x payah cakp lah..nak kering dah !!

takda pilihan lain,mama terpaksa bagi shareef FM...
mama beli susu s26..
selepas sebulan minum shareef naik semula ke 9KG...Alhamdulillah
tapi mama nak susukan shareef !!!

kata doktor yang merawat shareef,susu mama mengandungi toksin hasil dripada diet yang x sesuai di amalkan oleh ibu mnyusu tu..sebb tu shareef x sihat dan jatuh sakit..
so mama terus STOP buat atkin dan mula makan sperti biasa,,,
mama mnyesal sgt2 ...
baru2 lagi shareef demam dan batul berkahak..salah satu puncanya susu FM!
ini kata doktor ya..bukan mama reka2..ntah la cara bancuh susu ka apa..
lagi lah nyesal nak tampar diri sendiri.,.sebab nak jaga badan sndiri,kesihatan anak di abaikan..oh no!!!

lepas itulah mama buat keputusan untuk RELAKTASI !!
YES..MAMA NAK SUSUKAN SHAREEF SEMULA SELEPAS SEBULAN BERHENTI MENYUSU !
wahai ibu2 sekalian...
bukan senang nak relaktasi ni..kena ada semangat yang kental dan kemahuan serta usaha !!

APA ITU RELAKTASI >?

Definisi relaktasi (relactation) 

Menurut Dr. Jack Newman, Relactation refers to restarting breastfeeding with the same baby after it has been stopped for some reason.

Sebab-sebab sesetengah ibu berusaha untuk relaktasi adalah kerana bayi tidak sesuai dengan susu formula, masalah kesihatan bayi, kekesalan kerana berhenti menyusukan bayi terlalu awal atau mungkin kerana perubahan tugas sepeti berhenti kerja dan menjaga bayi sepenuh masa.


Usia 6 bulan ke bawah adalah usia yang realistik untuk kejayaan relaktasi namun ibu-ibu masih boleh berusaha untuk relaktasi jika usia bayi lebih daripada 6 bulan. Dalam usaha untuk menjayakan relaktasi, ada 2 perkara yang perlu diambil perhatian:

1) Memujuk bayi untuk kembali menyusu daripada payudara ibu
2) Mencetuskan penghasilan susu (jika susu sudah “tiada”) atau meningkatkan penghasilan susu (jika susu ibu kurang).

Kebarangkalian untuk kejayaan relaktasi bergantung kepada beberapa faktor:

Faktor #1 – Pengeluaran susu sebelum berhentiJika ibu pernah menghasilkan susu yang banyak sebelum berhenti menyusu dahulu, kemungkinan untuk menghasilkan susu semula adalah lebih tinggi. Namun begitu jika bayi berhenti menyusu dahulu kerana ibu “kurang susu”, ibu masih boleh mencetuskan susu semula kerana kemungkinan “kurang susu” berlaku kerana kesilapan teknikal.
Faktor #2 – Berapa lamakah bayi sudah berhenti menyusu daripada ibu? Semakin lama bayi sudah berhenti menyusu, semakin sukar untuk memujuknya kembali menyusu daripada ibu. Memang lebih sukar untuk memujuk bayi yang lebih besar untuk kembali menyusu daripada ibu kerana kebiasaan yang “selesa” dengan penyusuan botol dan susu formula. Namun begitu ibu-ibu masih boleh berusaha untuk relaktasi, walaupun tidak berjaya untuk menyusu secara eksklusif tetapi sekurang-kurangnya sedikit itu lebih baik daripada tiada.
Faktor 3# – Berapa lamakah tempoh bayi pernah menyusu daripada payudara ibu? Semakin lama tempoh bayi pernah menyusu daripada ibunya semakin mudah untuk memujuknya menerima susu ibu semula. Jika bayi pernah menyusu secara eksklusif  selama 16 minggu (4 bulan), lebih mudah untuknya kembali menyusu daripada ibu berbanding bayi yang hanya menyusu 2 bulan sahaja. Namun sekali lagi ditegaskan, ibu-ibu masih boleh berusaha untuk relaktasi.Faktor #4 – Kesediaan ibu. Relaktasi memerlukan kesediaan yang bersungguh-sungguh daripada ibu. Ibu yang tidak bekerja memang lebih mudah untuk relaktasi kerana relaktasi memerlukan usaha dan kesabaran yang tinggi. Sesetengah ibu yang bekerja mengambil cuti panjang untuk menjayakan relaktasi.

Bagaimana caranya?

A) Relaktasi apabila bayi bersedia menyusu daripada payudara ibu. 
Jika bayi dapat menerima puting payudara ibu maka usaha relaktasi menjadi lebih mudah.Bagaimana melatih bayi menerima payudara ibu semula? Kebiasannya ibu-ibu mula melatih bayi menerima payudara ibu pada waktu malam sebelum tidur;Tawarkan puting payudara ibu pada ketika bayi dalam keadaan relaks, tidak terlalu lapar, tidak terlalu mengantuk, dalam bilik yang agak gelap, dan tiada gangguan bunyi bising; Ambil masa untuk mendakap, membelai dan mengusap bayi dengan lembut dan mesra; Jadikan sesi penyusuan sebagai sesi yang membahagiakan; Jika bayi menolak payudara ibu,  jangan berputus asa, bersabar dan cuba lagi. Jangan memaksa bayi menerima payudara kerana ini menyebabkan bayi stress.

Ada 2 paten penerimaan bayi terhadap payudara ibu; bayi menghisap puting payudara ibu untuk ketenangan seolah-olah seperti menghisap pacifier (puting kosong) dan bayi tidak kisah dengan pengeluaran susu ibu yang sedikit. Bayi menerima payudara ibu kerana merasa ada susu dihasilkan tetapi berhenti sebaik penghasilan susu berkurang.


Paten 1. Jika bayi hanya menghisap payudara untuk menenangkannya, ibu-ibu wajar memberhentikan pemberian puting kosong secara perlahan-lahan.  Gantikan dengan penyusuan daripada payudara ibu.Namun begitu ibu masih perlu menggunakan lactation aid (sejenis peralatan khusus) yang diisi dengan susu formula. Biarkan bayi menghisap payudara ibu untuk merangsang pernghasilan susu ibu. Jika susu ibu dihasilkan dengan baik, kurangkan pengaliran susu melalui lactation aid.


Paten 2. Sebaliknya jika bayi menghisap payudara ibu kerana mahukan susu ibu, lactation aid yang diisikan susu formula boleh digunakan. Susu formula di dalam lactation aid perlu diberikan supaya bayi tidak mengamuk kerana kekurangan susu. Rasionalnya ialah jika bayi mengamuk dia mungkin menolak terus payudara ibu maka rangsangan terhadap payudara ibu tidak dapat dilakukan. Jika bayi terus mengamuk dan tidak mahu menyusu lagi daripada payudara ibu,  jangan putus asa… tawarkan susu formula kepada bayi tetapi beri bayi minum menggunakan sudu/cawan dan bukannya botol dan puting tiruan kerana bayi akan keliru puting dan usaha menggembalikan bayi kepada payudara ibu akan terganggu. MEDELA Supplemental Nursing System (SNS) - lihat gambar.


B) Relaktasi apabila bayi tidak mahu menyusu daripada payudara ibu.

Jika bayi tidak mahu menyusu daripada puting payudara ibu, harapan ibu adalah kepada usaha peningkatan penghasilan susu ibu. Jika susu ibu bertambah kemungkinan untuk bayi kembali menyusu daripada ibu adalah lebih cerah. Atau sekurang-kurangnya ibu boleh memerah susu dan memberikannya kepada bayi. Dalam pada itu ibu boleh melatih bayi secara perlahan-lahan untuk kembali menyusu terus daripada ibu.

Bagaimana meningkatkan penghasilan susu? perah/pam dengan kerap, makan makanan berkhasiat dan seimbangmakan makanan penambah susu seperti Fenugreek, menggunakan ubat-ubatan (minta nasihat doktor) seperti Domperidone (motilium), kurangkan stress, berfikiran positif.


Kesimpulan

Relaktasi bukanlah usaha yang mudah. Ia boleh mengambil masa secepat 2 minggu atau selewat-lewatnya sebulan untuk berjaya atau langsung gagal. Namun ibu-ibu wajar berusaha dengan yakin dan bersungguh-sungguh jika benar-benar mahu menjayakan penyusuan semula kepada bayi. Minta nasihat doktor atau pakar laktasi untuk bimbingan yang lebih sempurna.

ini lah relaktasi..
mama kira senang jugak,,sebab x payah pujuk shareef nak DF sebb dia memang mnyusu malam biarpun xde susu yang keluar..oh pity shareef !!

so..tindakan mama


  • pam setiap 3 jam secara konsisten -biarpun pada awalnya hanya pam angin
  • minum air masak bayk2
  • makan domperidone dalam dos yang kecil
  • kismis,kurma,badam,madu dan habbatussauda-makanan sunnah/milkbooster
milkbooster

pada awalnya mama hanya dapat tengok hasil pada hari ke-3
dapat 0.5 oz
seterusnya 1 oz
dan 2 oz..
sekarang >>>>>>>>>>>>> 3 oz per sesi !!

Alhamdulillah...
ada kawan baik hati meminjamkan Rumble TUff Breastpump untuk mama supaya bersemangat nak pam !
hehe,,tq sis Riena...nanti mama buat review ttg RT di next entri ye

rumble tuff



habatus + madu


shareef sekali sedut !
botol  ni hasil tungkus lumus sehari semalam..sebb dpt 0.5 oz setiap sesi..tapi ni shareef sekali sedut ja !
huaaaaaaaaaa
mama belum berjaya relaktasi ye..sebb aim mama mesti dapatkan 6-8 oz per sesi setiap pump..

setiap sesi 2-3 oz sahaja


doakan mama supaya berjaya..

mama akan update ni next entri..kisah relaktasi berjaya mama !
thx sebab mmbaca !!
nasihat ikhlas....
kalau nak anak dapat susu yang berkhasiat dan sangat berkualiti SILA JANGAN DIET ! SILA JANGAN TIRU APA YANG MAMA BUAT !!
kalau ya pun nak jaga badan,tunggulah anak habis hak menyusu 2 tahun penuh..sebb memang sudah termaktub dalam Al-Quran.kita wajib susukan mereka sehingga 2 tahun..lepas tu baru la nak diet ke,nak makan ubat kurus ke atau apa2 je..
kalau nak jugak jaga badan sambil breastfeed,boleh je makan ikut piramid makanan dan senaman setiap hari ..insya Allah badan tak naik..mybe mama ni mmg dah keturunan badan besar..huhuhu



sekian.

habatus dan halba sebagai milkbooster


update hasil relaktasi
yes mama berjaya kembalikan susu yang hampir2 nak kering
so usaha dan tawakkal
semoga berjaya ibu2